| |
| Andreas |
|
Site Admin

|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 3:39 pm Rubrik: in memoriam |
| |
Dear Branches,
I have a sad announcement to you. Today the Swedish Branch Chief, sensei Per Backman, has passed away much too young from a severe illness.
Sensei Per was always very active in his long career in both Kyokushin and Ashihara, and he had a special warm approach to the competitive side of the art with his catching enthusiasm and good sportsmanship.
In this way he managed to participate in 5 Sabaki Challenge Spirits with a high light in the 7th SCS in the year 2000, where sensei Per placed on the podium with the silver medal in the light heavy weight category.
Some of you may remember that sensei Per managed – after being knocked-down – to get up again to perform a double knock-down on his opponent to win the match. To day sensei Per holds the record to be the only one, who has ever accomplished such an achievement in the entire history of the Sabaki Challenge Spirit.
This year at the 14th SCS sensei Per headed the largest Swedish team ever despite his illness, and it is in this state of spirit, he will always be remembered.
The loss of sensei Per Backman affects us all, and our thoughts go to his relatives and numerous friends in the art.
gloria in excelsis sui
Yours sincerely, OSU
Shihan Jens _________________ .:Andreas:. |
|
| Till överst på sidan |
|
| Ninja |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 4:13 pm Rubrik: |
| |
PER
Du är och förblir alltid en stor förebild för oss alla. Både som coach och tävlande har du arbetat hårt för karaten i både Sverige och internationellt. Ditt liv var karate, och löftet vi gav dig om att fortsätta med klubben och träningen ska vi göra allt för att hålla.
Jag hoppas och tror att det du jobbade för kan hålla ihop och inspirera många.
I mina ögon står du för kraft, kämparanda, hjälpsamhet och vilja.
Du var en riktig fighter och du finns för alltid i mitt hjärta!
Nina |
|
| Till överst på sidan |
|
| christian |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 7:06 pm Rubrik: |
| |
Per för mig vad du en riktig förebild, kommer ihår första matchen du coachade för mig. Du gav mig ett lung och massa bra tips hur jag skulle komma segrande ut ur matchen vilket jag ochså gjorde. TACK för allt du gjort, även utanför karaten. Svergie har gått miste av en av dom bästa fighterna och du saknas mycket..
Tänker på dig ochså Nina.
Keep up the spirit
Vila i frid Per.
Christian |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 7:32 pm Rubrik: |
| |
Per tränade och tävlade med oss i nästan ett år och många gånger därefter när han var i Östersund. Han var en så genomsympatisk kille som jag och alla i Östersund verkligen ville det bästa. Dessutom var hans karate utomordentligt bra.
Mina och Östersunds Budo Kais kondoleanser till Pers familj och alla hans träningskamrater.
Varmaste Hälsningar
Michael Söderkvist
Swedish Karate Kyokushinkai
Östersunds Budo Kai |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 7:33 pm Rubrik: |
| |
Osu sensei.
Du vil altid være i vores hjerter, vi vil mindes dig hver gang vi tager Karate Gi på som en san Karate Ka.
OSU DAO Shihan Dai kim |
|
| Till överst på sidan |
|
| Öjdahl |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 9:14 pm Rubrik: |
| |
En utmärkt fighter och vän har lämnat oss med stor sorg och saknad.
Per var en av de ärligaste och rakaste människor jag nånsin träffat och som alltid tänkte mer på andra än sig själv. Jag är glad över att ha haft den stora förmånen att vara hans vän under större delen av livet.
Per kommer altid att finnas kvar i mitt minne och mina tankar.
Thomas Öjdahl _________________ Aldrig fel med GT |
|
| Till överst på sidan |
|
| ryll3 |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 10:07 pm Rubrik: Till minnne utav Per! |
| |
Per
Var inte bara min Sensei, vår branch chief... utan var även en väldigt fin vän. En mentor i mina ögon, någon man såg upp till på alla det vis. När han sa något, så var det rakt på sak... det fanns en sanning, en röd tråd igenom allt han förmedlade, vilket syntes i hans blick.
Min resa i Ashihara karate, startade våren 2007, vilket var då man träffade Per för första gången. Per öppnade dörrarna för en värld, som var betydligt större än man förstått innan.
Tiden med Per blev knapp, mycket kortare än väntat. Men det intryck han gav, det han gjorde för oss, berättar om en mästare utav dess like.
Sensei Per, hade många planer, idéer, saker han inte längre kan igenomföra själv. Det arvet bär jag/vi inom oss nu...
Till per: Osu! vart du än är, har förstått att du slipper lida mer, vilket underlättar sorgen lite. Vill bara tala om, hur fin människa du var igenomgående. Gästfriheten, kontakten, kunskapen du förmedlade.
Din syskonklubb står enade när vi säger detta. "Du må inte ha tagit hem guldet.... men enligt oss vann du en mycket större strid".
Domo arrigato
OSU!
/Johan Ryrland
Kiruna Ashihara Karate Dojo |
|
| Till överst på sidan |
|
| gerdin |
|
|
Skrivet: Ons Jun 25, 2008 11:36 pm Rubrik: In memory of a great Sensei, leader, coach and friend.. |
| |
Jag saknar ord för att beskriva hur mycket du har betytt för mig både som person och kohai. Jag är oerhört tacksam och glad över att få ha lärt känna dig. För mig är Per definitionen av entusiasm och vilja. Per ville något mer, något större. Vill även passa på att tacka för den gästfrihet och öppenhet som du och Nina visat mot både mig och många många andra. Jag kommer att bära med dig i mitt hjärta ända tills vi ses igen..
/Ronny Gerdin _________________ Fight to live, live to fight - Ashihara |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Fre Jun 27, 2008 12:37 pm Rubrik: Carpe Diem, Fånga dagen |
| |
En klok man sa till mig för flera år sedan. Många motgångar får vissa människor att bryta samman, andra att överträffa sig själva. Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom. Det är mitt minne av Sensei Per.
Jag kommer alltid att vårda minnet av en riktig fighter i mitt hjärta.
Amicus certus in re incerta cernitur.
OSU Micke |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Fre Jun 27, 2008 7:15 pm Rubrik: |
| |
Även om jag inte stod Per så nära är jag väldigt glad och tacksam över att ha fått lära känna honom. Jag tänker alltid på Per som glad, uppmuntrande, snäll och hjälpsam, och det är så jag kommer att minnas honom. Det var något med honom som fick en att känna sig välkommen, vare sig man sågs på träningen, sprang ihop på stan eller snackade mellan passen på ett träningsläger.
Det känns väldigt orättvist att någon som Per skulle dö så ung. Mina tankar går till hans närmaste, främst till dig, Nina.
Kimberly |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Lör Jun 28, 2008 2:12 pm Rubrik: Per |
| |
Vi alla kommer att sakna dig! Du var en stor man! Med ett stort hjärt, vi lärde känna varandra genom kampsporten dock så var vi inte på samma klubb! Vi talade länge om ett sammarbete som nu har blivit verklighet!
Önskar att du kunde fått uppleva det! Vi talade om framtida planer om hur vi skulle bygga upp nånting speciellt tillsammans, jag ska göra mitt bästa för att lyckas med det fastän det kommer kännas tomt utan ditt stöd och ditt kunnande. Din tid var på denna jord var för kort!
Tack för allt ditt stöd och alla råd som du har givit mig!
Jag kommer minnas våra långa samtal för alltid!
OSU! Vila i frid Sensei!
Sensei Daniel (Pettersson) Palmred Uppsala Kampsportklubb |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Sön Jun 29, 2008 9:31 am Rubrik: Den sanna fightern |
| |
Per,
jag har svårt att hitta ord för hur stor vår vänskap var, men den var mycket speciell för mig. Jag vet att den var det för dig också för vi hadde aldrig några problem med varandra och vi kunde tycka väldigt olika i många saker men vi respekterade varandras åsikter fullt ut.
Jag kommer att sakna våra långa och ibland livliga samtal om karaten och budo i almänhet.
Aldrig har jag litat på en vän som du, i vått och torrt har vi fört vår kamp för Ashihara i Sverige och jag ska ära dig med att fortsätta i samma anda min otroligt saknade vapendragare Per.
Jag besökte dig den vecka som vi misste dig, och jag blev så otroligt imponerad hur stort fighter hjärta du hadde.
Du övade zanshin och styrke tränade in i det sista.
För mig kommer du alltid att vara den sanna Ashihara fightern.
Till Nina och din familj jag sänder mina djupaste tankar.
Osu! Lars Brännström |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Sön Jun 29, 2008 10:52 am Rubrik: |
| |
Per,
The first time when I heared about you was when all Ashihara Romania heared that a Swedish guy beat up our Nicu Dascalu.
The years past and I saw you in Denmark with some occasion but I never had the chance to talk with you... Till last year when me and Lars visited you in your dojo. I can not take that picture out of my head with you. A young, strong man, who was "ravaging" a sandwich and who was making plans with me that we will bouth compete in SCS next year.
This dream is no longer possible but that doesn't mean that we will stop to continue all of your other dreams.
All my thoughts are with you and with Nina.
OSU!
Ioana Onut
Romania |
|
| Till överst på sidan |
|
| Gäst |
|
|
Skrivet: Sön Jun 29, 2008 8:52 pm Rubrik: Till minne av Per! |
| |
Per!
Jag kommer alltid att minnas dig med gläjde, även om det just nu är med sorg jag saknar en av de bästa vänner jag har haft!
Du var stark på alla sätt, seriös, positiv, hade alltid lätt till skratt och glimten i ögat fanns alltid där.
Jag kommer att minnas de långa samtalen, oftast handlade det om budo, som liksom aldrig tog slut utan var en hel process som hela tiden utvecklade sig. Det var så kreativa samtal!
Din vänlighet hade inga gränser och jag kände mig alltid så välkommen, du gav sådan inspiration att fortsätta med karaten. Du gav mig även motivation att starta ett helt nytt projekt som jag aldrig hann berätta för dig.
Med stoltet kommer jag att sätta på mig min Gi för att fortsätta min karate-do i din anda Per!
Med varmaste deltagande till dig Nina och övriga i Pers familj.
Osu!
Andreas Grönman |
|
| Till överst på sidan |
|
| Carlos |
|
|
Skrivet: Mån Jun 30, 2008 12:32 pm Rubrik: All heder till Sensei Backman |
| |
Först vill jag tacka dig Per för den tid vi har haft tillsammans. Du var min tränare, mentor, coach och goda vän. Är tacksam över att ha haft dig vid min sida under Sabaki Challenge Sprit och att få delta på läger med med dig. Min stund för en Shodan-gradering ligger nu runt hörnet och självklart är jag även ledsen över att du inte fick se mig komma dit. Men jag vet att du kommer att hjälpa mig ovanifrån och all heder kommer att tillägnas till dig.
Många tankar går även till de nära vänner och släktingar i synnerhet föräldrarna som jag lärde känna under Danmarksresan och såklart Nina. Tack för att ni gav oss en riktig eldsjäl och ödmjuk människa.
Osu / blivande senpei Carlos Canas |
|
| Till överst på sidan |
|
| Choose Display Order |
|
| User Permissions |
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|
 |